Krvne maščobe

zdrava prehranaMotnje v presnovi maščob (dislipidemija) povzročajo bolezenske spremembe žilne stene, ki jih imenujemo ateroskleroza. Ta bolezen prizadene arterije povsod po telesu, zlasti pa je pomembna za organe, ki imajo najbogatejšo prekrvavitev: srce, možgani, ledvici in drugi organi. Zato motnje v presnovi maščob uvrščamo med dejavnike tveganja za nastanek najpomembnejših kroničnih nenalezljivih bolezni: srčno-žilne (koronarne) bolezni, možganske žilne bolezni in periferne žilne bolezni.

Motnje v presnovi maščob so številne, na njihov nastanek pa vplivajo predvsem dednost, moški spol, stres, nezdrava prehrana, prekomerna telesna teža in telesna nedejavnost.

Priporočene vrednosti krvnih maščob so:

  • skupni holesterol do 5,0 mmol/l,
  • holesterol LDL do 3,0 mmol/l,
  • trigliceridi do 2,0 mmol/l,
  • holesterol HDL, ki deluje varovalno, nad 1 mmol/l.

Merjenje koncentracij maščob v krvi se opravlja na tešče in v pooblaščenih laboratorijih. Motnje v presnovi maščob je v obdobju 2002-2005 imelo 70,7% odraslih Slovencev (raziskava CINDI).

PRIPOROČILA ZA ZNIŽANJE ZVIŠANIH KRVNIH MAŠČOB

Osebe z zvišanimi krvnimi maščobami lahko učinkovito vplivajo na znižanje koncentracije maščob v krvi z normalno telesno težo, zdravim prehranjevanjem in telesno dejavnostjo. Na ta način je moč bolezen preprečiti ali odložiti ter okrepiti zdravje in telesno zmogljivost.

Kako si lahko pomagate sami:

  • jejte zdravo hrano s čim manj nasičenih maščobnih kislin in soli, čim več zelenjave, sadja ter v vodi topnih vlaknin,
  • živila pripravljajte s čim manj maščob,
  • živila kuhajte, dušite, pecite v pečici,
  • izogibajte se nezdravim prigrizkom,
  • gibajte se redno, dovolj intenzivno in dovolj dolgo (vsaj 30 minut), s čimer boste pripomogli k vzdrževanju zdravju primerne telesne teže, zmanjšanju škodljivega holesterola LDL in povečanju zdravju koristnega holesterola HDL.

ZZZS in CINDI Slovenija priporočata:

Če imate zvišane krvne maščobe, spremenite svoj življenjski slog predvsem z zdravim prehranjevanjem in telesno dejavnostjo in upoštevajte naslednja priporočila.