Zdrava prehrana

Z zdravim prehranjevanjem varujemo zdravje in sočasno preprečujemo dejavnike tveganja za nastanek kroničnih nenalezljivih bolezni (zvišan krvni tlak, zvišane krvne maščobe, zvišan krvni sladkor, prekomerna telesna teža) in bolezni same (bolezni srca in ožilja, rak, sladkorno bolezen tipa II in druge bolezni).

Slovenci se večinoma nezdravo prehranjujemo, saj pojemo premalo sestavljenih ogljikovih hidratov (kruha, testenin, žitaric, kaš, riža ali krompirja), premalo sadja in zelenjave in premalo balastnih snovi (vlaknin, ki so v polnozrnatih izdelkih, sadju in zelenjavi). Značilnost nezdravega prehranjevanja večine Slovencev je, da pojemo preveč skupnih maščob in škodljivih nasičenih maščob, preveč enostavnih ogljikovih hidratov (sladkarij, sladkorja, sladkanih pijač) in preveč soli, da jemo preveč kalorično hrano, da le polovica Slovencev redno zajtrkuje, da le tretjina Slovencev dopoldne malica, da večina užije kosilo pozno popoldne (med 15. in 16. uro popoldne) in da je število obrokov hrane prek dneva premajhno.

Udeležite se zdravstveno-vzgojnih delavnic »ZDRAVA PREHRANA«, ki se izvajajo v vašem zdravstvenem domu!

PREHRANSKA PIRAMIDA

  • rdeča barva – Uživajte jih redko! živila z veliko maščob in dodanih sladkorjev (solatni prelivi oz. dresingi in olja, smetana, maslo, margarina, sladkorji, sladkane pijače, bonboni in sladki prigrizki)
  • rumena barva – Izbirajte čimbolj pusta (ali posneta) živila iz te skupine! mleko in mlečni izdelki, meso, perutnina, ribe, strošnice, jajca, lupinasto sadje
  • zelena barva (zgornja vrstica) – Jejte čimveč teh živil!!! sadje, zelenjava
  • zelena barva (spodnja vrstica) – Dnevno potrebujete največ enot živil iz te skupine! kruh, žito, riž, testenine, krompir

prehranska piramida

ZZZS in CINDI Slovenija priporočata:

Z zdravim prehranjevanjem lahko bolezen preprečite ali odložite, svoje zdravje pa ohranite ali okrepite. Upoštevajte prehransko piramido in prehranska priporočila – 12 korakov do zdravega prehranjevanja.

zdrava prehrana

12 KORAKOV DO ZDRAVEGA PREHRANJEVANJA

  1. V jedi uživajte!
  2. Jejte pestro hrano, ki naj bo pretežno rastlinskega izvora!
  3. Bodite vsak dan telesno dejavni in jejte toliko, da bo vaša telesna teža normalna!
  4. Večkrat na dan jejte kruh, žita, testenine, riž in krompir, najbolje pri vsakem obroku! Izbirajte polnozrnate izdelke!
  5. Večkrat na dan (pri vsakem obroku) jejte veliko zelenjave in sadja!
  6. Jejte čim manj maščob in izdelkov, ki vsebujejo maščobe (na primer mesne izdelke, namaze…)! Omejite količino zaužitega mesa in mesnih izdelkov! Izbirajte puste vrste mesa! Enkrat do dvakrat na teden uvedite brezmesni dan.
  7. Dnevno uživajte zmerne količine posnetega mleka in manj mastne mlečne izdelke!
  8. Čim redkeje uživajte slaščice in sladke pijače (sladkane sokove, gazirane pijače…)!
  9. Hrano solite čim manj in ne jejte že pripravljenih slanih jedi!
  10. Hrano pripravljajte na zdrav način in higiensko neoporečno! Hrano dušite, kuhajte ali pecite, vendar je ne cvrite. Dodajajte ji čim manj maščob, soli in sladkorja!
  11. Če pijete alkohol, ga pijte malo in ne vsak dan!
  12. Zavedajte se, da je dojenje najustreznejši in zadosten vir prehrane dojenčkov do šestega meseca starosti!