Predlogi ZZZS za izboljšanje dostopnosti do zdravstvenih storitev in financiranja zdravstvenih storitev v letu 2019

Ljubljana, 3. 12. 2018 – Upravni odbor Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije (v nadaljevanju: ZZZS) se je danes seznanil z dejstvom, da Vlada RS še ni sprejela sprememb Odloka o okviru za pripravo proračunov sektorja država za obdobje 2018 – 2020 (v nadaljevanju: Odlok) kljub pričakovanjem in nameri za spremembo odloka v novembru 2018. Nespremenjen Odlok onemogoča pravočasno pripravo podlag za uspešno finančno poslovanje in zadostno financiranje zdravstvenih storitev v letu 2019 skladno s potrebami prebivalcev in obveznostmi v zdravstvenem sistemu ter višjimi vplačili prispevkov v zdravstveno blagajno.

Sprememba Odloka o najvišjem dovoljenem obsegu izdatkov ZZZS v letu 2019 bi lahko sicer zagotovila ZZZS-ju v letu 2019 za 172 milijonov evrov višjo porabo kot v letu 2018 predvsem zaradi višjih prihodkov iz naslova prispevkov za obvezno zdravstveno zavarovanje, od tega približno 108 milijonov evrov za zdravstvene storitve. Ker pa Odlok še ni spremenjen, Upravni odbor ZZZS danes v okviru postopka določanja Splošnega dogovora za pogodbeno leto 2019 ni mogel opredeliti dodatnih sredstev za sistemsko povečanje obsega programov zdravstvenih storitev v letu 2019, temveč je lahko potrdil le vključitev vseh širitev programov, ki so bile določene že v letu 2018, tudi v leto 2019. Izjemo predstavlja dodatna širitev v letu 2019 za program otroškega in šolskega dispanzerja za 21 timov, ambulante družinske medicine za 32 timov, širitev programa specialistične zunajbolnišnične dejavnosti revmatologije za 6,22 timov in nekatere druge manjše širitve programov. Upravni odbor ZZZS je zato danes med drugim Ministrstvu za zdravje in ostalim partnerjem v zdravstvu predlagal, da se za izboljšanje dostopnosti do zdravstvenih storitev in ustrezno financiranje zdravstvenih storitev prenese tudi financiranje t.i. terciarja I in nekaterih drugih obveznosti, ki niso povezane s pravico do zdravstvenih storitev, iz ZZZS na državni proračun. Obveznosti ZZZS za terciar I (program učenja, usposabljanja za posebna znanja, program raziskovanja ter vzpostavitev nacionalnih registrov in evidenc) znašajo na leto 28,5 milijona evrov, obveznosti ZZZS za pripravo, koordinacijo in vodenje nekaterih preventivnih nacionalnih programov in nacionalnega laboratorija pa znašajo na leto 4 milijone evrov. ZZZS meni, da mora na podlagi 7. člena Zakona o zdravstvenem varstvu in zdravstvenem zavarovanju sredstva za te dejavnosti zagotoviti Republika Slovenija iz proračuna (sofinanciranje znanstveno raziskovalne dejavnosti na področju zdravstvenega varstva, dejavnost javnega zdravja, spremljanje in proučevanje zdravstvenega varstva…). Sredstva, ki jih zbere ZZZS preko prispevkov, bi namreč morala biti namenjena izključno za uveljavljanje pravic zavarovanih oseb. Na podlagi prenosa teh obveznosti na državni proračun se lahko tako sproščena sredstva ZZZS namenijo za boljšo dostopnost do zdravstvenih storitev oziroma za skrajšanje čakalnih dob in za boljše vrednotenje obstoječih zdravstvenih storitev.

Ker je skrajševanje čakalnih dob v zdravstvu in dvig izdatkov za zdravstvo na 9% BDP (zdaj znaša 8,0% BDP, kar pomeni razkorak približno 430 milijonov evrov; v EU28 državah znaša 9,6% BDP) tudi cilj iz koalicijske pogodbe vladnih strank, pričakujemo, da bo Vlada RS ukrepala v smeri zagotavljanja kakovostnega in dostopnega zdravstvenega varstva, ki bo tudi finančno vzdržen. To je še posebej pomembno, ker je potrebno v letu 2019 poleg boljšega vrednotenja programov zdravstvenih storitev odgovoriti tudi na nekatere druge ključne izzive sistema obveznega zdravstvenega zavarovanja ter zanje poleg gospodarnega upravljanja zdravstvenega sistema nameniti tudi dodatna finančna sredstva za:

  1. širjenje prednostnih programov zdravstvenih storitev za skrajševanje čakalnih dob in izboljšanje dostopnosti zavarovanih oseb do zdravstvenih storitev;
  2. širitve zmogljivosti mreže javne zdravstvene službe in uvajanje novih zdravstvenih programov, tehnologij in zdravil.


Upravni odbor ZZZS je danes v okviru postopka določanja Splošnega dogovora za pogodbeno leto 2019 sprejel med drugim še naslednje predloge za bolj učinkovito financiranje zdravstvenih storitev:

  • program referenčnih ambulant v družinski medicini se ne plačuje več v pavšalu, ampak v odvisnosti od realiziranega števila storitev, največ do planiranega obsega;
  • program pedontologije se ne plačuje več v pavšalu, ampak na podlagi realizacije storitev, ob tem pa izvajalec prejme celotna pogodbeno dogovorjena sredstva, če realizira vsaj 70% načrtovanega programa;
  • cene MR in CT preiskav se na podlagi ekonomije obsega oziroma večje izkoriščenosti aparatur znižajo za 2 %, sredstva pa se namenijo plačilu specialnih fizioterapevtskih obravnav po dejanski realizaciji.


Za zagotovitev dostopnosti zavarovanih oseb do izbranega osebnega zdravnika pa je Upravni odbor ZZZS sprejel predlog, da lahko zdravniki na primarni ravni odklonijo opredeljevanje novih zavarovanih oseb, ko za 10 ali več odstotkov presežejo povprečje glavarinskih količnikov po posameznih dejavnostih (družinska medicina, pediatrija, ginekologija, zobozdravstvo) v izpostavi ZZZS.

O podrobnejši opredelitvi namena porabe sredstev za zdravstvene storitve, s katerimi bo razpolagal ZZZS v letu 2019, bo odločala arbitraža partnerjev v zdravstvu, nato pa bo morala nazadnje o spornih vprašanjih odločiti Vlada RS v okviru določanja Splošnega dogovora za pogodbeno leto 2019.

ZAVOD ZA ZDRAVSTVENO
ZAVAROVANJE SLOVENIJE